Navigate / search

Crazy Watermelon Shipping – 2020

Solo exhibition at Galleri Bo Bjerggaard, Copenhagen, 21. August – 03. October

Forestil dig, at du står på toppen… på spidsen, på Grenen, på en grænse med udsigt over en ikke tydeligt afgrænset parkeringsplads for container- og krydstogtskibe der fragter alt fra gas i store runde orange beholdere, til turister, fødevarer og meget andet vi, som står på kysten og skuer ud, kan få gavn af. Kattegat er et strategisk godt sted at lade skibe holde parkeret, da der er let adgang til hele verden.

Netop dette er et af de omdrejningspunkter, som John Kørner (f. 1967) arbejder med i denne udstilling med titlen ’Crazy Watermelon Shipping’. Det er en udstilling, der kredser om og opholder sig ved spørgsmålet om forbrug og varer i bevægelse. Vi kunne også kalde det for en undersøgelse af det globale marked og hvordan vi oplever, ser og sanser det i hverdagen f.eks. når vi står i et supermarked og skal tage stilling til, hvilke varer vi lægger i indkøbskurven. For nogle er der kun én valgmulighed, når det kommer til indkøb, for andre lidt flere og for nogle tredje, er der ikke andet end indkøbsmuligheder.

Læs hele teksten

John Kørner, bosat på Nørrebro i København, er i den tredje gruppe: der er muligheder overalt! Grønthandlere, diverse specialforretninger med alt fra karamelkogeri til polske færdigretter og ordinære kommercielle supermarkeder, og som Kørner siger rummer de hver især en hel verden: ”fælles for dem er, at de er super internationale. Der er appelsiner fra Spanien, bananer fra Sydamerika og oliven fra Grækenland og alle disse varer har på ét eller andet tidspunkt været i det her land. Der er en eksotisk stemning og det er fascinerende – du får en lille flig af at smage på et andet land!”

Det er ikke kun indpakningen eller varen i sig selv, der kan få os ind i en illusion om oprindelse, ophav og kulturen fra det land, hvor vandmelonen kommer fra. Varerne er også pakket ind i retorik og et visuelt udtryk, der skal forføre og fascinere os som forbrugere, og som regel er det en ”autentisk og romantisk” fortælling, der bliver fortalt. Den stærke sansemæssige oplevelse det er,

at gå i supermarkeder eller grønthandlere har også en kritisabel bagside bl.a. udnyttelse af arbejdskraft og jordens ressourcer. Dog må vi huske på at skelne og adskille oplevelserne af varerne og produktionen bag. Vores glæde og kærlighed over eksempelvis frugternes farverige fuldkommenhed kan ikke tages fra dem – den består! Det sætter en proces i gang i vores smilebånd, og vi bliver tiltrukket af kassen med rødgrønne æbler, de gule bananklaser eller orange appelsiner. Det er en følelse af umiddelbar skønhed.

Det er en absurd eksklusivitet og et privilegie at kunne sætte tænderne i en ’crazy watermelon’. Der er både noget helt fantastisk og enormt problematisk over denne vare, der er blevet fragtet fra et andet land, en anden kultur uden at vi tænker nærmere over det i selve købsakten. For vi er klar over, at der også er nogle miljømæssige og menneskelige konsekvenser ved denne eksklusivitet. Vandmelonen skal fragtes fra A-B eller fra A-B-C-D i et containerskib, i en lastbil eller i et fly og meget bliver også smidt ud når udløbsdatoen er overskredet. Det er en eksklusivitet vi heller ikke har været foruden under COVID-19 og det afspejler hvor determinerende det globale marked og vores forbrugsmønstre er. Netop derfor holder skibene i Kattegat parkeret: de afventer en ordre på, hvorhen de kan levere deres gods, så vores sanser kan vedblive at blive aktiveret i supermarkedet.

Skibsfragt har i århundreder været den primære metode til udveksling af varer, og som Kørner siger: ”systemet er intakt, og det er vokset ekstremt meget.” I Kørners udstilling, især i malerierne, oplever vi en afspejling af en tur i grønthandleren eller supermarkedet: vores sanser, primært synssansen, bliver bombarderet af forførende og kraftfulde farver, hvor det umiddelbare indtryk vi efterlades med er nydelse og fascination. Men også her er der en anden side: vi ser også containerskibene,

det globale marked, vi ser kvinden stå foran en køledisk hvorpå der ligger en abnorm kvindekrop, vi ser en flod løbe igennem et stringent og systematisk reolsystem fyldt op med frugter.

Galleri Bo Bjerggaard

Flæsketorvet 85 A
1711 Copenhagen V
Denmark
Galleri Bo Bjerggaa

rd